امنیت شبکه از صفر تا ۱۰۰ | راهنمای مقدماتی امنیت شبکه

امنیت شبکه از صفر تا ۱۰۰ | راهنمای مقدماتی امنیت شبکه

توجه به امنیت شبکه برای محافظت از زیرساخت‌های دیجیتالی، اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌ها در مقابل تهدیدات آنلاین، ضرورت دارد. امنیت شبکه دارایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و فرایندهای دیجیتالی سازمان شما را زیر چتر خودش می‌گیرد تا از محرمانگی، صحت و دسترس‌پذیری شبکه‌های کامپیوتری در مقابل تهدیدات سایبری محافظت کند.

امنیت شبکه را می‌توان زیرشاخه‌ای از امنیت سایبری دانست. از آن‌جایی که ماهیت اینترنت و نقش آن در گردش آزاد اطلاعات، منبع اصلی تهدیدات سایبری محسوب می‌شود، امنیت شبکه یکی از حوزه‌های کلیدی امنیت سایبری محسوب می‌شود و در واقع هیچ سازمانی نمی‌تواند بدون سرمایه‌گذاری روی امنیت شبکه، در مقابل تهدیدات سایبری از خودش محافظت کند.

در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که امنیت شبکه چیست، سطوح و انواع اصلی آن کدامند، چطور باید امنیت شبکه را تأمین کرد، چرا اهمیت دارد، مزایای آن برای سازمان شما چیست و از سازمان شما در مقابل چه تهدیداتی محافظت می‌کند. با سایبرنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید :

امنیت شبکه چیست؟

سه سطح اصلی امنیت شبکه کدامند؟

چطور می‌توانیم امنیت شبکه سازمان خود را تقویت کنیم؟

چرا امنیت شبکه اهمیت دارد؟

مهم‌ترین تهدیدات برای امنیت شبکه سازمان شما کدامند؟

سوالات پرتکرار


امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه، نوعی رویکرد دفاع استراتژیک برای محدود کردن دسترسی غیر مجاز و خارجی به شبکه‌ IT سازمان شما با سه هدف اصلی زیر است:

  • حفظ محرمانگی اطلاعات: منظور از حفظ محرمانگی اطلاعات این است که اطلاعات حساس و محرمانه به خارج از سازمان نشت نکنند و در مقابل دسترسی غیر مجاز از آن‌ها محافظت شود.
  • حفظ صحت اطلاعات: داده‌های سازمان را می‌توان از مهم‌ترین دارایی‌های هر سازمانی دانست که هرگونه آسیبی در آن‌ها می‌تواند منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. داده‌ها می‌توانند حاوی اطلاعات حساسی باشند که برای فعالیت‌های سازمان ضروری هستند.
  • حفظ دسترس‌پذیری داده‌ها: در صورتی که دسترسی به داده‌ها امکان‌پذیر نباشد، آن داده‌ها هیچ اهمیتی ندارند. در واقع، هدف اصلی استقرار شبکه‌های IT در سازمان‌ها، دسترسی گردش داده‌ها و دسترسی مجاز به داده‌ها است. بنابراین، ضرورت دارد که دسترسی مجاز به داده‌ها، حفظ شود تا در صورت نیاز، مورد استفاده قرار بگیرند.


سه سطح اصلی امنیت شبکه کدامند؟

امنیت شبکه نیازمند رویکردی چند لایه است و تنها با استقرار یک فایروال روی شبکه سازمان نمی‌توان از آن محافظت کرد. به طور کلی، امنیت شبکه به سه سطح تقسیم می‌‌شود:

۱- امنیت شبکه در سطح فیزیکی

ابتدایی‌ترین شکل امنیت شبکه، محفاظت از دسترسی غیر مجاز پرسنل یا افراد متفرقه به اجزاء مختلف شبکه سازمان، شامل سرورها، کامپیوترها، تجهیزات جانبی، روترها، اتصالات کابل و حتی شبکه‌های وایرلسی (با محدود کردن برد شبکه وایرلس) است.  برای آشنایی بیشتر با اهمیت حفاظت فیزیکی، مقاله «اهمیت حفاظت فیزیکی در امنیت سایبری» را بخوانید.

۲- امنیت شبکه در سطح فنی

سطح فنی امنیت شبکه روی امنیت داده‌های ذخیره‌شده یا در گردش در شبکه سازمان با روش‌های فنی و نرم‌افزاری مثل استفاده از فایروال‌ها، VPNها و ضد بدافزارها، تمرکز دارد.

۳- امنیت شبکه در سطح ادمین

 

احراز هویت

 

این سطح از امنیت شبکه به رفتار کاربر و فرایندهای احراز هویت و مجوزدهی مربوط می‌شود. این لایه مستقیما با کنترل دسترسی به شبکه و حفاظت اطلاعات سر و کار دارد.

معمولا، وقتی صحبت از امنیت شبکه است، بیشتر به دو سطح فنی و ادمین می‌پردازیم و کمتر در رابطه با امنیت فیزیکی صحبت می‌کنیم.


چطور می‌توانیم امنیت شبکه سازمان خود را تقویت کنیم؟

برای تقویت امنیت شبکه باید اقدامات زیر را انجام دهیم:

احراز هویت کاربر

 

حملات DDos

 

هر کاربری که می‌خواهد به هر بخش حساسی از شبکه دسترسی داشته باشد، باید احراز هویت شود و رایج‌ترین روش احراز هویت، استفاده از نام کاربری و گذرواژه است. با این حال، می‌توان با روش احراز هویت چند عاملی، مثل ارسال پیامک رمز یکبار مصرف به کاربر، احراز هویت را تقویت کرد. همچنین، روش‌های بیومتریک نیز از امنیت بالایی برای احراز هویت کاربران برخوردار هستند.

حفاظت در مقابل حملات DDoS

حملات محرم‌سازی از سرویس یا دیداس (DDoS) با سرازیر کردن سیلی از درخواست‌ها به سمت شبکه‌ها و سرورها، سبب از دسترس خارج شدن آن‌ها می‌شوند. سازمان‌ها باید راه حل‌هایی برای شناسایی و مقابله با حملات DDoS که از رایج‌ترین تهدیدات سایبری هستند، داشته باشند.

امنیت لایه انتقال

بسیاری از سازمان‌ها از فرایندی به نام امنیت لایه انتقال یا TLS برای امن‌سازی ترافیک شبکه بین وب سرورها و مرورگرها استفاده می‌کنند که نوعی پروتکل رمزنگاری است و جلوی هکرها را می‌گیرد تا نتوانند با روش‌هایی مثل حملات man-in-the-middle، اطلاعات محرمانه را به سرقت ببرند. شما می‌توانید از پروتکل ارتباطی امن سایبرنو برای انتقال امن داده‌ها بر بستر اینترنت استفاده کنید.

استقرار فایروال‌ها

فایروال‌ها در واقع فیلترهای ترافیک هستند که ترافیک را بر اساس پارامترهای مختلف (مثل منبع یا فعالیت مشکوک) فیلتر می‌کنند. شما می‌توانید با نصب فایروال‌ها روی سخت‌افزارهای شبکه خود مثل روترها، امنیت شبکه را ارتقاء دهید.

کنترل دسترسی

دسترسی‌های کاربران در شبکه سازمان شما نباید بدون محدودیت باشد و هر کاربری باید تنها دسترسی‌های لازم را داشته باشد.

 


چرا امنیت شبکه اهمیت دارد؟

سرورهای هر سازمانی می‌توانند حاوی اطلاعات محرمانه‌ای باشند که نشت آن‌ها به خارج از سازمان یا حتی دسترسی پرسنل فاقد مجوز به آن‌ها می‌تواند با خسارت‌های سنگینی همراه باشد. بنابراین، ضرورت دارد که هر سازمانی، روی امنیت شبکه به عنوان بخشی کلیدی از امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات، سرمایه‌گذاری کند.

از سوی دیگر، سالم ماندن و حفظ دسترس‌پذیری داده‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ گاهی اوقات داده‌ها می‌توانند ارزشمندترین دارایی سازمان باشند و نقض آن‌ها می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگینی با سازمان شود. گذشته از این، دسترسی آسان و بدون دردسر به بعضی از داده‌ها و گردش روان داده‌ها درون شبکه سازمان برای انجام بسیاری از کارها ضرورت دارد و اختلال در دسترسی به داده‌ها می‌تواند فعالیت‌های سازمان را با مشکل مواجه کند.

همه این‌ها به کنار، حملات سایبری موفق به شبکه‌های سازمان‌ها می‌توانند با خارج کردن کنترل شبکه از دست افراد مجاز و گذاشتن آن در اختیار هکرها و مجرمین سایبری، نه تنها اعتبار سازمان را زیر سوال ببرند، بلکه سبب مشکلات مالی، امنیتی و در بعضی موارد، حتی خسارت‌های جانی شوند.

بنابراین، ضرورت دارد که هر سازمانی برای حفاظت از محرمانگی، صحت و دسترس‌پذیری داده‌ها در شبکه IT خود، تمامی اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد تا خسارت‌های تهدیدات سایبری را به حداقل برساند.


مهم‌ترین تهدیدات برای امنیت شبکه سازمان شما کدامند؟

طیف وسیعی از عوامل و تهدیدات سایبری می‌توانند سه اصل محرمانگی، صحبت و دسترس‌پذیری داده‌ها در شبکه سازمان شما را به خطر بیاندازند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • ویروس‌ها: بدافزارهایی هستند که می‌توانند پس از نفوذ به شبکه، به داده‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شما آسیب وارد کنند یا سبب نفوذ و نقض داده شوند. این بدافزارها قابلیت تکثیر دارند.
  • تروجان‌ها: بدافزارهایی در قالب اپلیکیشن‌های طبیعی و بی‌خطر هستند که می‌توانند سبب فریب خوردن کاربران شبکه شوند و پس از اجرا به شبکه و داده‌های شما نفوذ کنند یا به آن‌ها آسیب بزنند.
  • فیشینگ: نوعی حمله سایبری است که در آن از مهندسی اجتماعی برای فریب دادن کاربران به منظور انجام اشتباهی امنیتی مثل کلیک کردن روی لینک دانلود بدافزار یا وارد کردن اطلاعات حساس در صفحات وب جعلی استفاده می‌شود.
  • محروم‌سازی از سرویس (DDoS): در رابطه با حملات دیداس پیش از این صحبت کردیم و گفتیم که در این نوع حملات، حجم بالایی از ترافیک غیر مشروع به سمت شبکه و سرورهای سازمان ارسال می‌شود تا آن را از خدمت خارج کند.
  • جعل IP: در این نوع حمله هکر از جعل یک IP خاص برای دور زدن فایروال‌ها و دسترسی غیرمجاز به شبکه شما استفاده می‌کند.


سوالات پرتکرار

۱- چطور می‌توانیم از شبکه سازمان خود در مقابل تهدیدات سایبری محافظت کنیم؟

با رعایت اصول امنیت شبکه مثل کنترل دسترسی، احراز هویت کاربران، استقرار فایروال‌ها، استفاده از پروتکل‌های ارتباطی امن برای گردش اطلاعات بر بستر اینترنت، استفاده از VPNها، محافظت در مقابل حملات DDoS و ... می‌توان تا زیادی از شبکه سازمان در مقابل تهدیدات سایبری محافظت کرد.

۲-تفاوت امنیت شبکه و امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری مفهوم گسترده‌تری در مقایسه با امنیت شبکه دارد و شامل حفاظت از سیستم‌ها، شبکه و نرم‌افزار در مقابل تهدیدات سایبری است اما امنیت شبکه تنها روی حفاظت از امنیت زیرساخت‌های شبکه در مقابل دسترسی غیر مجاز، نقض داده و تهدیدات سایبری تمرکز دارد. در واقع، می‌توان گفت که امنیت شبکه، زیرشاخه‌ای از امنیت سایبری است.

۳-خدمات امنیت شبکه از کجا تهیه کنیم؟

برای دریافت خدمات امنیت شبکه می‌توانید با شرکت دانش بنیان امنیت سایبری سایبرنو در تماس باشید.


منبع:

۱-nordlayer.com

 

تاریخ انتشار: 1402/09/20
تاریخ بروزرسانی: 1402/10/09
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.